Czy warto podpisać umowę na pozycjonowanie rozliczaną abonamentowo?

Pozycjonowanie strony internetowej ma kluczowe znaczenie dla notowanych wyników biznesowych niezależnie od tego, czy postrzegamy je jako zyski ze sprzedaży, czy też pozyskanie nowych czytelników. W uzyskaniu zamierzonych rezultatów pomoże profesjonalna agencja marketingowa, która opracuje strategię dedykowaną danemu klientowi, a następnie wdroży działania, kierując się najlepszymi praktykami obowiązującymi na gruncie SEO i innych metod z zakresu optymalizacji witryny. Jaki model rozliczeniowy będzie jednak najlepszy? Płatność za ruch lub konwersje dotyczy dość wąskiego obszaru współpracy, klienci natomiast zazwyczaj chcą osiągnąć stabilne i kompleksowe efekty. Optymalne rozwiązanie w takiej sytuacji stanowi abonament miesięczny.

Na czym polega rozliczenie pozycjonowania na ryczałt?

Rozliczenie w wariancie ryczałtowym jest korzystne zarówno dla agencji, jak i dla klienta (bez względu na to, jaką reprezentuje branżę) – umowa zakłada konsekwentną optymalizację strony i długofalowe podniesienie jej pozycji w wynikach organicznych. Cała kampania prowadzona jest więc w sposób wielopłaszczyznowy, obejmujący nie tylko działania skoncentrowane wokół content marketingu czy pozycjonowania regionalnego, ale też audytów SEO i regularnego raportowania.

Systematyczne sprawozdania pozwalają klientowi nadzorować projekt na każdym jego etapie, przy czym należy pamiętać, że miarodajne wyniki można zaobserwować po kilku, czasem nawet po kilkunastu miesiącach (w zależności od branży, historii strony i innych czynników określających sytuację witryny na początku współpracy). Najważniejsze wskaźniki, które powinny być cyklicznie raportowane to przede wszystkim: pozycja witryny w wynikach wyszukiwania oraz współczynniki konwersji i ruchu na stronie.

Wysokość abonamentu zostaje natomiast ustalona z góry – klient co miesiąc przeznacza na kampanię daną kwotę, a specjalista SEO zarządza budżetem zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem projektu. Przed podpisaniem umowy należy również wspólnie przygotować harmonogram zadań, co na dalszym etapie ułatwi ocenę jakości i tempa prac.

Wady i zalety abonamentu na SEO

Ryczałt jako model płatności za pozycjonowanie zyskuje coraz więcej zwolenników. Wśród najważniejszych zalet tego typu umowy można wymienić:

  • możliwość przeprowadzenia kompleksowej optymalizacji – długofalowa (kilkumiesięczna) współpraca pozwala specjaliście na pozycjonowanie strony we wszystkich najważniejszych aspektach, tj. z punktu widzenia użytkownika oraz algorytmów wyszukiwarek. Regularnie odnawiany budżet także stanowi gwarancję ciągłości strategii;
  • możliwość bieżącej modyfikacji podejmowanych działań – w przeciwieństwie np. do płatności za frazy ryczałt jest umową o wiele bardziej elastyczną. Specjalista może dynamicznie dostosowywać kampanię np. do aktualizacji w algorytmach wprowadzanych przez Google, może też stale monitorować konkurencyjność słów kluczowych.

Model ten jednak nie jest pozbawiony wad, z którymi muszą się zmierzyć głównie klienci. Problemem mogą się okazać takie kwestie jak m.in.:

  • czas, po jakim zostaną uzyskane wyraźne rezultaty – kompleksowe pozycjonowanie jest skuteczne, ale czasochłonne. Wstępne efekty można zaobserwować czasem po kilku dniach, a czasem po kilku tygodniach. Wiele zależy od branży, aktywności konkurencji i wcześniejszych optymalizacji wprowadzanych w witrynie;
  • pole do nadużyć ze strony nieuczciwych agencji marketingowych – warto korzystać z profesjonalnych agencji, cieszących się uznaną pozycją na rynku. W innym przypadku rozliczenie pozycjonowania na ryczałt może spowodować, że specjalista nie będzie konsekwentny w swoich działaniach i finalnie nie osiągnie zaplanowanego celu. Płatność w formie abonamentu bazuje na długofalowej współpracy, dlatego relacja między klientem a specjalistą  musi opierać się na wzajemnym zaufaniu.

Inne modele płatności

Oprócz ryczałtu klienci mają do wyboru szereg innych wariantów. Właściciele sklepów internetowych często decydują się na płatność za konwersje (czyli akcje dokonane przez internautów na danej stronie, np. złożenie zamówienia). Z kolei dla portali informacyjnych czy blogów korzystniejsza jest opcja rozliczenia za ruch (czyli wzrost liczby użytkowników odwiedzających witrynę). Płatność za frazy – a więc za znalezienie się na pierwszej stronie wyników organicznych – to natomiast najbardziej ryzykowny i nieskuteczny model współpracy.

Polecane posty

Zostaw komentarz

porównanie form rozliczeńabonament czy ruch?