Porównanie modeli rozliczeń za pozycjonowanie

Zarówno opracowanie, jak i wdrożenie strategii z zakresu pozycjonowania stron internetowych to procesy wieloetapowe, które należy dopasować do indywidualnej sytuacji klienta. Koszt kampanii marketingowych prowadzonych przez specjalistyczne agencje jest więc ustalany na podstawie konkretnego zamówienia, ale może się wahać od kilkuset do kilkunastu tysięcy złotych za kompleksowe zrealizowanie projektu. W ramach umowy klient może wybrać najlepszy dla siebie model rozliczenia finansowego za zleconą pracę – wśród najpopularniejszych wariantów znajdują się ryczałt oraz płatności za: konwersje, ruch i frazy.

Ryczałt miesięczny

Abonament miesięczny to jedna z najchętniej wybieranych form umowy – jest odpowiednia dla strategii marketingowych realizowanych w różnych branżach, ponadto dzięki niej klient ma stały nadzór nad prowadzonymi pracami i osiąganymi wynikami. Specjalista SEO odpowiedzialny za dane zlecenie co miesiąc otrzymuje do dyspozycji określony budżet, dzięki któremu może na bieżąco zarządzać kampanią. Środki, w zależności od aktualnych potrzeb, zostają spożytkowane np. na audyty, content marketing lub optymalizację techniczną. Klient natomiast otrzymuje systematyczne raporty podsumowujące wdrożone rozwiązania i definiujące cele zaplanowane na kolejny miesiąc. Za najważniejsze atuty rozliczenia w modelu abonamentowym można uznać:

  • możliwość bieżącej modyfikacji projektu (dzięki comiesięcznym budżetom przekazywanym przez klienta);
  • koncentrację na działaniach długofalowych, które przynoszą najlepsze i najbardziej stabilne rezultaty;
  • przejrzystość współpracy poprzez zagwarantowanie klientowi cyklicznych raportów.

Płatność za konwersje

Rozliczanie za konwersje to model dedykowany zwłaszcza właścicielom sklepów internetowych. W tym wariancie najważniejsze jest osiągnięcie konkretnego efektu biznesowego – wzrostu sprzedaży, ilości pozyskanych kontaktów czy otrzymanych zapytań ofertowych. Te i podobne rezultaty można uzyskać poprzez konwersje, czyli akcje dokonywane przez użytkownika na stronie internetowej: sfinalizowanie zakupu, skorzystanie z formularza kontaktowego itp. Działania marketingowe ukierunkowane na maksymalizację współczynnika konwersji zwykle muszą być zakrojone na szeroką skalę – np. oprócz content marketingu często duże znaczenie ma również pozycjonowanie lokalne poprzez usługę Google Moja Firma. Płatność za konwersje składa się z dwóch elementów:

  • określonej z góry podstawy wynagrodzenia;
  • zmiennego budżetu, uzależnionego od specyfiki zamówienia i zrealizowanych celów.

Rozliczenie za ruch

W tym wariancie klient nie ponosi cyklicznych opłat, lecz rozlicza się z agencją wyłącznie na podstawie uzyskanych wyników. Płatność za ruch, czyli za liczbę użytkowników odwiedzających daną stronę, polecana jest właścicielom dużych sklepów on-line, a także serwisów gromadzących zróżnicowane treści. Na początku współpracy klient wraz z przydzielonym do zlecenia specjalistą powinni ustalić kluczowe kryteria dotyczące m.in. źródeł pozyskania ruchu (najczęściej będą to wyniki organiczne) i stawki za każde kliknięcie. Warto mieć na uwadze, że ten model współpracy jest silnie uzależniony od sezonowości, czasami więc wyniki w sposób miarodajny można zweryfikować dopiero po kilku miesiącach. Co prawda wzrost ruchu może być wystarczający do osiągnięcia sukcesu biznesowego w różnych branżach, lecz trzeba pamiętać, że nie zawsze idzie w parze ze wzrostem współczynnika konwersji. Należy dobrze przeanalizować swoje priorytety i skonsultować je ze specjalistą.

Umowa na frazy

Płatność za frazy to najmniej polecany i jednocześnie najbardziej ryzykowny dla klienta sposób sformalizowania współpracy. W umowie zostają określone konkretne słowa kluczowe, dzięki którym dana witryna powinna znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania – w Top10 lub nawet w Top3. Chociaż może się wydawać, że taki sposób rozliczania jest przejrzysty i sprawiedliwy, w rzeczywistości stwarza pole do licznych nadużyć ze strony nieuczciwych agencji, co finalnie może doprowadzić do katastrofalnych skutków w postaci nałożenia na witrynę kar przez roboty Google. Żadna agencja nie jest w stanie przewidzieć aktualizacji wprowadzanych w algorytmach, dlatego pozycjonowanie na określone frazy może okazać się w trakcie współpracy nieskuteczne. Jedną z przeszkód przesądzających o ryzykowności tego typu umowy stanowi też kwestia lokalizacji. Internauci otrzymują różne wyniki wyszukiwania w zależności od tego, z jakiego miejsca łączą się z siecią, np. osoba szukająca mechanika we Wrocławiu uzyska zupełnie inne Top10 niż internauta z Warszawy, chociaż obydwoje wpiszą tę samą frazę („mechanik”).

Czym kierować się przy wyborze modelu płatności?

Przed rozpoczęciem współpracy z agencją marketingową trzeba spersonalizować nie tylko zakres planowanej strategii, ale również model umowy. Za optymalne rozwiązanie można uznać ryczałt (abonament) miesięczny, jednak w niektórych przypadkach lepszą opcję będzie wybór rozliczenia za konwersje czy za ruch. W podjęciu decyzji pomoże również przydzielony do obsługi zlecenia specjalista, który powinien przedstawić szczegółową wycenę i wskazać najlepsze rozwiązanie.

Polecane posty

Zostaw komentarz

ile kosztuje audyt stronyrozliczenia abonamentowe